7 alimente binecunoscute ca factori declansatori pentru acnee:

Zaharul

Zaharul este o cauza principala a aparitiei acneei, atat pentru ca este inflamator, cat si pentru faptul ca tulbura echilibrul hormonal.

Exista o legatura intre zahar si androgeni—hormonii masculini, mai exact testosteronul— si un nivel ridicat al acestora poate cauza aparitia acneei.

Daca iti doresti o piele curata, zaharul este primul lucru la care trebuie sa renunti!

 

Carbohidratii rafinati

Daca tot suntem la acest subiect, ar fi bine sa renunti si la carbohidratii rafinati, precum faina, cerealele procesate, pastele si orezul alb.

Aceste alimente au un index glicemic ridicat care inrautateste acneea, in timp ce alimentele cu index glicemic scazut o reduce.

Ai putea incerca sa combini un fruct cu indice glicemic ridicat, ca pepenele galben sau bananele, cu proteine sau grasimi. De exemplu, o mana de migdale.

 

Lactatele

Lactatele, ca si zaharul, sunt asociate cu acneea. Acest lucru se datoreaza faptului ca lactatele provin de la animale gestante, ceea ce inseamna ca sunt pline de hormoni.

Avand in vedere ca acneea este in parte o afectiune hormonala, ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa inmultesti numarul de hormoni in corp.

Incearca sa eviti lactatele o perioada, optand pentru alternativele vegetale, din migdale, nuca de cocos, orez sau canepa.

Daca sesizezi o diferenta pe piele, atunci renunta la lactate pe termen mai lung.

 

Graul

Multi stiu deja ca, graul si implicit glutenul sunt foarte inflamatorii, iar inflamatia pe care o cauzeaza este interna si se manifesta pe piele sub forma de acnee.

Produsele din grau sunt deseori supuse unei procesari excesive si au si un index glicemic ridicat, care, asa cum e mentionat anterior, poate inrautati acneea.

 

Soia

Boabele de soia contin fitoestrogeni, care imita estrogenul natural si perturba hormonii.

Daca ai eruptii mai ales in jurul gurii si pe obraji, ar trebui sa elimini soia din alimentatie. Soia este inclusa in mai toate alimentele procesate, de aceea e mai bine sa verifici etichetele.

 

Alunele

Alunele contin o substanta care imita androgenii din corpul uman, de aceea consumul lor poate inrautati acneea.

Incearca sa renunti la untul de arahide o perioada si consuma alte oleaginoase crude, cum ar fi migdalele, caju-ul sau nucile, care nu influenteaza nivelul de androgen.

Toate aceste alimente mentionate ar putea cauza si alte probleme, nu doar acnee, de aceea e mai bine sa renunti la ele, insa, pentru a le identifica pe acelea care iti creaza probleme, e bine sa le elimini pe rand sau cate doua pentru cel putin patru saptamani.

Fii atent la modificarile pielii in toata aceasta perioada si apoi reintrodu alimentele respective, pentru a vedea cum reactioneaza pielea.

Cu exceptia cazului in care este vorba de un aliment nesanatos (cum ar fi zaharul sau lactatele) – in acest caz, uita de el!

Ce e bine sa mananci din plin:

 

Consuma legume de culoare portocalie

Dovleacul, cartofii dulci, morcovii si ardeii grasi portocalii sunt bogati in antioxidantul beta caroten (care este convertit in vitamina A).

Acest pigment viu colorat care scoate legumele in evidenta imbunatateste sistemul imunitar care, in cea mai mare parte, este localizat in tractul digestiv.

Beta carotenul intensifica si pigmentarea pielii si combate eruptiile cutanate prin reducerea inflamatiei, inclusiv acneea, care este un tip de inflamatie.

Savureaza zilnic unul dintre aceste alimente; cartofii dulci si dovleacul gatite la cuptor sunt excelente ca garnituri, in timp ce dovleacul crud poate fi folosit in smoothie-uri, si in combinatie cu fiertura de ovaz sau chiar in supe-crema.

 

Consuma la fiecare masa spanac si alte legume cu frunze verzi

Spanacul contine multe vitamine B, bune pentru sanatatea pielii, precum si vitamina E, care actioneaza ca un antioxidant reducand inflamatia si radicalii liberi.

Spanacul mai contine si proteine care refac colagenul din piele si redau stralucirea tenului, reducand ridurile fine si iritatiile.

Si, in cele din urma, este o sursa foarte buna de fier, care imbunatateste vascularizarea pielii si reface metabolismul; este bine, insa, sa stropesti spanacul cu putina lamaie, pentru ca vitamina C ajuta la o mai buna asimilare a fierului non-hem din sursele vegetale.

Pe langa spanac, pot fi consumate zilnic si patrunjelul, ceapa verde, kale, rucola, salata romaine, patrunjelul si coriandrul verde.

 

Consuma alimente fermentate vegetale

Alimentele fermentate includ varza murata, kimchi, muraturi (facute in casa, nu cumparate din magazin), otet din cidru de mere si kombucha.

Acestea contin culturi benefice de probiotice si vor popula bacteriile bune din intestine care, la randul lor, le vor combate pe cele nocive, care deterioreaza digestia si genereaza acnee.

Poti opta pentru chefir si iaurt de origine vegetala, din cocos si apa de cocos, iar daca alegi sa cumperi varza acra si kimchi, asigura-te ca sunt tinute la rece, astfel isi mentin culturile de bacterii vii, nu ca cele care sunt procesate si pot fi gasite pe rafturi.

 

Renunta la prajeli si la alimente procesate

Alimentele de tip junk, fast food si orice prajeala sau produse procesate incetinesc procesul de eliminare a corpului, pentru ca sufoca ficatul si omoara bacteriile benefice.

Acestea alimenteaza in acelasi timp bacteriile nocive, ceea ce poate genera o profunda stare de disconfort din cauza efortului epuizant pe care il face corpul in incearcarea de a le descompune, fara prea mare succes.

Toate toxinele care nu pot fi eliminate pe calea obisnuita, ajung pe piele, acesta fiind singurul organ suficient de mare pentru a le excreta.

Astfel apare acneea, insa oamenii nu fac niciodata aceasta conexiune. Nu fii unul dintre ei, ai grija de corpul si de tenul tau si consuma numai alimente naturale, intregi.

 

Bea mai multa apa

Este intotdeauna o idee buna sa bei mai multa apa, si nu trebuie sa fie numai apa (care ar trebui sa fie cel putin sase pahare pe zi), ci pot fi si alimente bogate in apa sau alt tip de bauturi cu continut mare de apa.

Aceasta curata corpul si imbunatateste digestia, de aceea poti consuma si ceaiuri de plante, smoothie-uri pe care la faci in casa sau ceaiuri reci pentru a te improspata pe parcursul zilei.

 

Consuma produse cu vitamina C

Vitamina C reduce inflamatia si imbunatateste aspectul tenului, de aceea alimentele bogate in vitamina C sunt foarte bune pentru sanatatea pielii.

Din fericire, majoritatea produselor proaspete contin doze rezonabile de vitamina C, desi unele au un continut mai bogat decat altele.

Printre acestea se numara: lamaile, lamaile lime, morcovii, rosiile, ardeii grasi, spanacul, salata romaine, kale, patrunjelul, frunzele de papadie, catina, varza furajera, rucola, zucchini si merele.

Portocalele, pepenii galbeni si chiar si bananele sunt si ele alegeri bune. Daca preferi superalimentele, goji si camu camu sunt surse foarte bune de vitamina C.

Poti, de asemenea, sa iei suplimente cu probiotice daca suferi de acnee severa, pentru un impuls benefic pana reusesti sa faci modificarile necesare in alimentatie.

Umple-ti farfuria de antioxidanti si pielea iti va fi profund recunoscatoare!

Prof. Univ. Dr. Ion Țolea